Zum Inhalt springen

Další návraty - druhá polovina devadesátých let

Většina domácích výrobců automobilů a jejich dílů se stala součástí světových automobilových koncernů. Automobilku Škoda převzal Volkswagen, do Karosy vstoupil francouzský Renault se svou autobusovou divizí R. V. I. a specializoval se na městské a linkové autobusy. Změnily se také požadavky trhu aftermarketu. Na tuto situaci reagoval Eberspächer tím, že převzal prodej nezávislých topení od firmy Svoboda do vlastní změněné firmy. Z jejího názvu zmizela zkratka CS, změnilo se také sídlo firmy. Z pražských Dejvic a holešovického skladu se přestěhovala do nově upravené montážní haly ve Stodůlkách, do areálu tehdejšího IPS. Slavnostní otevření za přítomnosti většiny obchodních partnerů proběhlo 12. října 1994.

Ve vztahu k prvovýrobcům vozidel je nová firma napojena přímo na centrálu v Německu, při ostatních aktivitách využívá nadále zkušeností i zaběhlou logistiku pobočky Eberspächer Vídeň. U počátku nové firmy, abychom za všechny jmenovali alespoň dva, stáli technik pan Richard Leitgeb a pan Herbert Zimmer odpovědný za logistiku. Do firmy nastoupili další čeští zaměstnanci, kteří převzali potřebnou odpovědnost – technici pánové Ing. Richard Bolehovský, později i Jaromír Žáček a další.

Eberspächer Praha se propracoval na vedoucí místo na trhu nezávislých topení v České republice.

Letecký snímek továrny v Rakovníku, kde se vyrábějí výfuky

Dynamicky se rozvinula i výroba výfuků. Vedení firmy v Německu rozhodlo vybudovat vlastní výrobní závod. V létě roku 1995 byl v Rakovníku nedaleko pronajaté haly zakoupen od firmy Ateso pozemek o výměře 11 000 m2 a 6. prosince 1995 slavnostně položili základní kámen budoucího výrobního areálu. Projekčními pracemi byla pověřena kancelář Architekturbüro Jaschek ze Stuttgartu. Ve spolupráci s místní inženýrskou firmou pod vedením pana Václava Pelce a ve spolupráci s panem architektem Ing. Janem Krauskopfem vznikla moderní výrobní hala o rozloze 4000 m2. Do ní byly převedeny stroje z pronajatých prostor ve firmě Ateso, z mateřské firmy z Neunkirchen byla postupně předávána další výroba. Na konci roku 1998 zde pracovalo 140 zaměstnanců. Na základě efektivity a kvality odváděné práce rozhodlo vedení Eberspächer rozšířit výrobní kapacity. Proto byl v roce 1998 zakoupen další sousední pozemek o výměře 9000 m2.

Bývalý kooperační partner Autobrzdy, současná firma Ateso, nahradila svůj nepříliš úspěšný typ topení 4 CON 1 moderními agregáty o výkonu 2 a 4 kW, které sami vyvinuli a začali nabízet pod obchodními názvy Breeze a Wind. Zde se již cesty obou bývalých partnerů rozešly – na poli nezávislých topení se z nich stali konkurenti. Přitom je Ateso úspěšná společnost.

Nepotkal ji osud řady českých privatizovaných podniků, které jsou dnes prázdné, budovy patří neexistujícím bankám a vytlučenými okny se prohání vítr. Ateso převzala moderní a progresivní skupina a. s. Brano pana Dr. Ing. Pavla Juříčka, která si vybudovala dobrou pozici na evropském trhu automobilových komponentů, zejména dveřních mechanismů. Výrobu nezávislých topení přesunulo Ateso z Rakovníka jinam, aby se zde uvolnily výrobní kapacity pro jiné produkty.