Zum Inhalt springen
servis Praha

Eberspächer v automobilce Praga a Tatra - léta čtyřicátá

První vozidlové topení Eberspächer se u nás objevilo v roce 1942. Podle dochované knihy čísel výkresů se zkoušelo na šasi Praga RN s rozvorem 3900 mm pro provedení LLG – Leichtes Löschgruppenfahrzeug – lehký hasičský vůz pro mužstvo, výkres č. 8243 z 24. června 1942. Že se topení zkoušelo právě pro toto provedení, bylo logické. Promočení hasiči a nakonec i zranění vojáci, pro jejichž převoz se takto karosovaná Praga RN hodila, si vyhřátou kabinu zasloužili. Zařízení bylo teplovodní, voda se ohřívala ve výměníku, montovaném na výfukové potrubí – jednalo se tedy
o topení závislé na chodu motoru. O výsledku zkoušky nelze najít žádné doklady ani v Automuzeu Praga pana Emila Příhody, ani není známo, že by se takové zařízení na pragovkách ujalo. Bohužel se v Esslingenu nedochoval kromě registračního čísla ani zmíněný výkres, který by nám zařízení přiblížil.

Obdobně řešené topení (výkres č. 8218 ze 7. září 1942) bylo zkonstruováno pro automobil Tatra 27 b, který se vyráběl jako valník a jako autobus. Pro toto provedení bylo topení se vší pravděpodobností zkonstruováno. Ani v archivu Tatry se zatím nepodařilo najít doklad o tom, že se zkoušelo a s jakým výsledkem. Je ovšem známo, že náležitě upravené teplovodní topení Eberspächer používaly různé jiné automobilky, mezi jinými Daimler-Benz, KHD, Steyr a Magirus.